En tuota parempaa otsikkoa keksi kuvaamaan tunnetta, jonka influenssarokotusten ruuhkautuminen aiheuttaa. Tekstiviesteillä ja kännyköillä voitaisiin rokotusajat porrastaa siten, ettei ruuhkia synny. Ne olisivat lähes kaikkien käytettävissä koska tahansa myös tähän tarpeeseen. Lisäksi tarvitaan hieman ohjelmistoja ja kytkentöjä tietojärjestelmissä, ei mitään kovin vaikeita.
Vaikeinta on, että tarvitaan myös uusi toimintatapa. Sen sijaan, että tuhat ihmistä toivotetaan jonottamaan, pitäisi heille lähettää tekstiviestillä vaikkapa vain jonotusnumero. Pidemmälle kehitetty palvelu voi lähettää jopa ehdotuksen rokotusajaksi ja vastaanottaa tiedon siitä, kelpaako aika vai ei. Jos aika ei kelpaa, yritetään toista aikaa ja kutsutaan viimeisenä keinona samaan jonoon kuin ne, joita ei kännyköillä tavoiteta. Finnair varaa asiakkailleen istumapaikat tällä menetelmällä ja säästää tarpeen asioida palvelutiskillä. Vuodessa säästetään kymmenet tuhannet tarpeettomat jonotukset tiskeille ja manuaalisesta palvelusta aiheutuvat kustannukset.
Tarvitaan myös tietojen rekisteröimistä, kännykkänumerot ja muut perustiedot systeemin muistiin. Valmiiden rekisterien puuttuessa voisi toimia samoin, kuin jonotkin rakennetaan. Sen sijaan, että laitetaan paikalliseen lehteen kutsu osallistua jonotustapahtumaan, pyydetäänkin lähettämään ilmoittautumisviesti. Tapahtumaketjun käynnistämiseen ei välttämättä tarvita muuta, kuin tyhjä viesti. Järjestelmä tunnistaa lähettävän numeron ja voi jatkaa asian käsittelyä. Prosessissa voi päästä nopeammin eteenpäin, kun lähettää tyhjän viestin sijasta tiedon siitä, mihin riskiryhmään tietää kuuluvansa, esimerkiksi A= imettävä äiti, B= pitkäaikaissairas, C= ikä. Mahdollisuuksia järjestää asia on useita.
Keksintö, jolla tuollaisessa palvelussa tarvittavat tekstaridialogit voidaan käsitellä, on nimeltään iSMS, eli älytekstiviesti. Se on oikeastaan tavallinen tekstari, äly on verkossa. Älytekstari mahdollistaa dialogin lisäksi moneen palveluun riittävän varman tunnistamisen ja se tekee palvelun käyttäjälleen äärimmäisen yksinkertaiseksi. Älytekstiviesti edellyttää yksinkertaisimmillaan vastaamista yhdellä kirjaimella tai numerolla saapuneisiin kysymyksiin. Käyttäjätunnuksia tai avainkoodeja ei tarvita. Jokaisessa kännykässä on kaikki tarpeelliset ominaisuudet jo olemassa ja kuka tahansa kännykän omistaja voi niitä käyttää välittömästi.
Edellä oleva on paitsi täyttä asiaa, myös mainos. Älytekstiviestipalveluita voi kysellä Ainacomista tai Bookitista. (http://www.ainacom.fi ja http://www.bookit.fi ). Se, että mainostan blogissani olemassa olevia tuotteita ja palveluita on poikkeuksellista. Rokotusjonot ovat kuitenkin osoitus siitä, että tieto paremmasta ei ole mennyt perille ja haluan tehdä oman osuuteni sen välittämiseksi. Myös Janne Vainio (linkki oikealla) puhuu bogissaan samasta asiasta.
Toinen mainos
Kun mainostamaan olen ryhtynyt, heitän vielä toisenkin. Toimin partnerina yhtiössä nimeltään LEADPartners. Huipputuotteemme VARJOTOIMINTA palvelee kaikkia sellaisia yrityksiä, joilla on haasteenaan joko lisääntyvä kilpailu tai toisinpäin: kilpailun puute. Varjotoiminnalla simuloidaan joko tunnistettua tai kuviteltua kilpailijaa. Se auttaa yritystä varautumaan paremmin kilpailuun tai liian vähäisen kilpailun tapauksessa ottamaan simuloinnin kautta vauhtia, jota hyvä kilpailu aina aiheuttaa. Jokaisen yrityksen pitäisi joskus käyttää LEADPartersin tarjoamaa työkalua. Uskallan panna oman maineeni likoon sen puolesta, että väline toimii. Hopi hopi! Vilkaise ensin LEADpartnersin sivuja http://www.leadpartners.fi
tiistai 10. marraskuuta 2009
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti