torstai 15. toukokuuta 2008

Uusi idoli

Peppu edellä puuhun menevien viranomaisten kärkijoukkoon kuuluvat ne, jotka päättivät tehdä oikein oman systeeminsä kansalaisten henkilöllisyyden varmistamiseksi sähköisessä asioimisessa. Hankittiin kymmenillä miljoonilla teknologiaa ymmärtämättä tarvetta ja markkinoita, jos sellaisesta kansalaisten palveluiden yhteydessä voi puhua. Jo kyseistä ratkaisua tehtäessä olisi ollut vauhdikkaasti kehittyvistä teknologioista vähemmän riippuvia riittävän hyviä menetelmiä käytettävissä. Paras esimerkki on pankkien sähköisten palveluiden tunnistusjärjestelmä, joka jo silloin oli monikäyttöinen valtavirtaratkaisu. Markkinariskiä ei olisi ollut lainkaan.

Uusin idolini on Valtiontalouden tarkastusvirasto, joka on kiinnittänyt kiusallista huomiota tapahtuneeseen kansalaisten varallisuuden haaskaamiseen. Viraston suorituksen arvo moninkertaistuu, kun se samalla kiinnittää huomiota siihen, että Terveydenhuollon oikeusturvakeskus on tekemässä toista samanlaista, mutta rinnakkaista yhteensopimatonta järjestelmää. Ja montako muuta vastaava rinnakkais-päällekkäis-kilpailevaa hanketta me olemmekaan kustantamassa? Minun oikeusturvakeskukseni on Valtiontalouden tarkastusvirasto, jos edes se kykenee pysäyttämään typeryydet ennen kuin ne toteutuvat.

Valitettavasti kontrolli toimii useimmiten jälkijättöisesti. Kuka on vastuussa siitä, että päätökset lähteä reippaasti omiin ratkaisuihin tehtiin ja hyväksyttiin? Kantaako niistä enää kukaan vastuuta? Vetäytyvätkö asiaa valmistelleet viranomaiset silloisten jo väistyneiden poliitikkojen selän taakse?

No, en minä vaadi verta kadulle. Vastuulliseksi valittaisiin todennäköisesti joku puolustuskyvytön sinisilmä, syntipukiksi kelpaava. Eniten vastuullisia ovat nykyiset päättäjät ja päätösten valmistelijat, jos antavat kansalaisten tärkeiden palveluiden kehittyä kunkin omalla tavallaan.

Ottakaa nyt hyvät vallanpitäjät jollakin tavalla kokonaisuus hallintaan ja kuunnelkaa näyttöjä antaneita asiantuntijoita. Sähköisessä tunnistuksessa kannattaa ottaa opiksi pankeilta. Bo Harald varmaan osaisi neuvoa, kuinka kansalaisten tunnistaminen sähköisten palveluiden yhteydessä kannattaisi tehdä.

Minäkin osaan antaa yhden neuvon: ottakaa rahat ja toimivalta pois kaikilta, jotka saattaisivat tehdä omia erillisratkaisujaan. Rahat, valta ja into toteuttaa tietoyhteiskuntaa polttavat taskussa ja kaiken maailman tekniikkakauppiaat osaavat kyllä asiansa. Asiakkaiden - siis meidän kansalaisten - palveluiden järkeistämisen perusohjeet olen antanut jo tuolla alempana blogissani.


----------------------------------------------------

Kirjoitin muuten ylläolevan tekstin kokonaisuudessaan kännykällä. Arvaava tekstinsyöttö on oikeastaan melko kätevä. Julkaiseminen viivästyi kuitenkin muutamalla päivällä, sillä blogiohjelmisto ei suostunut keskustelemaan kännykän kanssa internetitse. Se turmeli ääkköset ja kyseli sellaisten evästeiden perään, joista kännykkä tai sen käyttäjä ei selviytynyt. Päästyäni järeämpien välineiden ääreen sain niiden avulla kännykällä näpelöidyn tekstin julkaisukuntoon. Omassa tietotekniikassani on siis vielä tekemistä. Tietoyhteiskuntaa se totettaa omalla tavallaan, mutta vasta sitten, kun luomani sisältö vaikuttaa vastuullisten toimintaan. Onneksi ne cookiet vielä puuttuivat julkaisuprosessiin... Sekaisin menisi maailma, jos kaiken maailman makkoset saisivat kaikki viestinsä heti julkisuuteen.

Ei kommentteja: