keskiviikko 12. joulukuuta 2007

Jouluruno 2007


Se on ollut aina niin että
syksy Jouluksi muuttuu,
vaik’ maisema on pelkkää vettä
ja pakkanen vielä puuttuu.


Tulkoon talvi kuten tahtoo,
meille Joulu silti maittaa.
Tontut touhujamme kahtoo,
joku puuron, kinkun laittaa.


Tauko tarpeen monen työhön,
nyt on siihen paras aika.
Lisää mittaa tulee vyöhön -
siinäkö se Joulun taika?


Vuosi uusi saa myös tulla,
edellisen kun jo näin.
Siitäkin on usko mulla:
jälleen mennään eteenpäin.


Joku on sanonut, että jokaisesta miehestä tulee runoilija, kun rakastuu. Sisareni Ulla väittää, että pienellä houkuttelemisella minulta on tullut aina tällaisia julkaisukelvottomia lalla-lalla-latti-runomittaisia värssyjä. Ei niitä nyt kovin paljon ole tullut, mutta iän karttuessa yhä helpommin. Alkaako dementia näin?

Omaa uskottavuuttani uhmaten laitoin tämän vuoden Joulun tunnelmia tulkitsevan runon kenen tahansa tänne eksyneen luettavaksi. Ja mitäpä sitä enää sanojaan häpeämään näillä vuosilla.

Oikein mukavaa Joulun ja vuodenvaihteen aikaa kaikille, jotka viitsitte tänne asti lukea. Bonuksena saatte lukea myös runovapaita tekstejäni, joita alkuinnostuksen jälkeen olen hyvin laiskasti tänne blogintapaiseen tuottanut.

Teksteissä on jonkun verran myös asiaa ja pohdittu mm. syitä siihen, miksi Suomi ei enää ole se telepalveluiden mallimaa, jota maailmalta käytiin ihmettelemässä. Siitä aihepiiristä ja Soneran tuhon partaalle johtaneista seikkailuista minun on varmaan joskus kirjoitettava ihan erikseen. Niihin seikkailuihin liittyy myös erilaisia ihmiskohtaloita. Eräs koskettavimmista kohtaloista on kuvattu hiljattain ilmestyneessä Alpo Mannisen kirjassa "Kairoilta kahleisiin". Kirjan voi tilata ainakin BookPlus (http://www.bookplus.fi/main.php) nettikaupan kautta. Kirja kertoo teleyhtiö Soneran työntekijästä "Urpo Maalasesta", joka minun mielestäni joutui muutaman johtajan käynnistämän rikollisen toiminnan syntipukiksi.

Ps. jos nuo palveluasiat kiinnostaa, kannattaa lukaista palveluyritysten järjestön uusin lehti, joka löytyy täältä http://www.teleforum-ry.fi/tf-lehti/

3 kommenttia:

Wem-Muu kirjoitti...

Olet onnistunut!
"Jouluruno 2007" on nyt myös minun joulurunoni, omaa sielunmaailmaani tavoitteleva.

Minä, Pohjolan tytär olen ajelehtinut aina vaan etelämmäs ja syksyisin, ennen Joulua on pahinta aikaa. Kun ei ole lunta, ei ole lumen antamaa valoisuutta, kylmyyttä naamalla. Ja puhtaita koiria.
Ja tämän keskelle tulee joulukauden avajaiset ilontulituksineen ja sitten Joulu. Töissä menee virkeimillään oloajan ja sitten kotona pimeässä koirien kanssa ulkona laahustaessa.

Tänään alkoi Joululomani ja kaikkeni yritän päästäkseni kiinni siihen Joulun Taikaan, mihin pohjoisessa ajaudutaan ilman mitään markkinameininkiä ja dingelingelingiä.

Ja nyt huippukohta tähän.
Runosi on pelastanut minut epätoivolta. Siinä on minun loppusyksy ja sitten se Joulu vaan on siinä. Yhä puuttuu se lumi ja kylmä huuruinen ulko-olo.
Joulurunosi on minulle nyt se oljenkorsi, jota vaalin täällä pimeässä etelässä jouluni keskellä.

Kiitokset.
Toivon sinulle, laatijalle, lämmintä Joulumieltä ja Joulunaikaa.

PS. Saanko joskus lainata runoasi, ilmoitan sinut tekijäksi.
Tämä Jouluruno 2007 täytyy saada liikkeelle ihmisten ilmoille. Siellä ne ihmiset tarvitsevat tälläista Joulunsanomaa.

Matti Makkonen kirjoitti...

Kuka lienetkin, wem-muu, olen iloinen, jos runo kelpasi sinua piristämään. Saa sen laittaa kiertämään, sillä täällähän se jo on kenen tahansa nähtävissä.

seijastiina kirjoitti...

Tämä runosi on myös minua mietittänyt kovasti, ajattelin sen ensin laittaa blogiini joulukuun alkuun, toki tietenkin nimelläsi, mutta ei tainnut tällä kertaa vettä tulla, niin jätän toiseen kertaan.
Kaunis runo, monta kertaa olen sitä lukenut ja miettinyt ♥